Власники та Рада директорів: що робити, якщо ви не готові?
Українські компанії зростають, а разом із ними й ризики прийняття поспішних, емоційних рішень. Компаніям як повітря потрібна зовнішня експертиза та погляд зі сторони. Але чи потрібна для цього Рада Директорів?

Автор:

Iгор Гут
Переглядів: 7609

Автор:

Iгор Гут
Переглядів: 7609

Матеріал підготовлений для інтернет-видання Ліга.Бізнес

Ще не було випадка, щоб за келихом вина колишній член колишньої Ради Директорів не поскаржився мені на власників компанії. В українських компаніях Ради директорів приживаються нечасто. Зазвичай борд із незалежними директорами працює до моменту, поки їхня думка збігається з думкою власників бізнесу.

Виглядає так, що власники не розуміють, у чому суть створення незалежної ради та не готові до корпоративного управління. Чи є у цієї проблеми рішення?

На захист власників

Чому власники компаній холодно ставляться до ідеї створення Ради Директорів? Розглянемо дві об’єктивні причини.

Більшість українського бізнесу — молоді компанії, що зростають.

На цьому етапі ключову роль у житті грають саме засновники. Або їхній підприємницький талант. Я називаю цю функцію власника – архітектор.

Подобається вам це чи ні, але її неможливо передати в аутсорсинг, делегувати менеджменту чи навіть Раді Директорів.

Вона залежить тільки від того, чи має засновник компанії підприємницький талант. Навчити підприємництву, на жаль, неможливо. Ні бізнес-школа, ні Рада Директорів не допоможуть. Якщо відчуваєте, що бути архітектором – не ваше, раджу знайти партнера-підприємця. Або продати компанію, поки що не пізно.

Друга об’єктивна причина – підвищена нестабільність довкілля.

В даному випадку, управлінський талант, гнучкість і швидкість прийняття рішень часто виграють у корпоративного управління з Радою Директорів.

«Вникаєш у роботу своєї компанії щорічно – маєш лише один шанс на зміни. Хочеш, щоб було 12 шансів — вникай щомісяця», — так говорить про бізнес у нестабільному середовищі мій друг та талановитий підприємець.

Загадкове слово board

Незважаючи на перелічені вище нюанси, захоплення серед українських підприємців словом борд зростає. Щоправда, його сенс мало хто розуміє.

Найчастіше власники компаній вбачають у ньому чергову «чарівну паличку». Попередньою було слово «бренд».

Українські компанії зростають, а разом із ними й ризики ухвалення поспішних, емоційних рішень. При тому, що компаніям, як повітря, потрібна зовнішня експертиза і погляд зі сторони, — понад 90% залишаються закритими. Наприклад, у Швеції картина прямо протилежна. Але чи потрібна для цього Рада Директорів?

Спочатку розберемося, що таке «борд».

Якщо мати на увазі наявність незалежних (зовнішніх) учасників, є три словосполучення зі словом board:

— supervisory board — наглядова рада;
— board of directors — рада директорів;
— advisory board — дорадча рада;

На відміну від Дорадчої Ради (Advisory Board), Рада Директорів та Наглядова Рада належать до корпоративного управління. Подивіться на корінь слова — він такий самий, як у слова «корпорація». Що натякає на розмір та зрілість бізнесу.

Моя порада власникам компаній. Борд — це гра в демократичний стиль управління.

Перед тим, як його створити, задайте собі мінімум два питання:

1. Чи потребуєте ви захистити ваші інтереси як власника?
2.Чи готові ви поділитися владою ухвалювати стратегічні рішення з незалежними директорами?

Якщо відповідь «ні» чи «сумніваюсь», читайте далі.

Шляхи вирішення проблеми

Проблему вирішує більш гнучкий формат Advisory Board.
Це Дорадча Рада. 

Принципова його відмінність від Наглядової Ради та Ради Директорів у тому, що, послухавши всіх незалежних директорів, отримавши зовнішню експертизу та критичний погляд, рішення власники ухвалюють самі.

Іноді мені заперечують, що ось, мовляв, у нас успішно працює Рада Директорів. У великих компаніях в Україні це часто формальний орган із зручних людей чи зовнішніх директорів, роль яких зведена до контролю цифр чи юридичних процедур.

У компаніях середнього бізнесу є інша проблема. Там ми зустрічаємо підміну понять.

Власники заявляють, що у них створено Раду Директорів, але за фактом це Дорадча Рада. Саме тому він працює. Або це Management Board — правління, як ми називаємо. У ньому немає незалежних зовнішніх директорів. Це борд із підлеглих, із топ-менеджменту компанії.

Дорадча Рада — це легка форма, яка не зобов’язує, яка успішно працює у світі для молодих компаній, що ростуть. Я б назвав її хорошим ментальним містком до Ради Директорів.

Я займаюся цим питанням близько десяти років і є прихильником Ради Директорів. Але настійно рекомендував би власникам перед тим, як зважитися на корпоративне управління, перевірити себе у Дорадчій Раді. Особливо впевненим у собі «демократам».

Як каже мій шведський партнер: «Не намагайтеся перехитрити самі себе».

Develop Your Business 

Шведсько-український проєкт DYB Ukraine запрошує власників компаній взяти участь у програмі Develop Your Business, яка проходить у форматі Advisory Board.
На один рік Ви станете членом реального Дорадчої Ради.
Це не просто навчання, це програма розвитку бізнесу та капіталізації компанії.
Детальніше читайте на сайті DYB

Стаття була цікавою? Подiлiться нею з друзями

Отримуйте добірку статей про тренди в просуванні бізнесу, практичні поради з маркетингу та новини DYB [Develop Your Business].

Не частіше 2 разів на тиждень.

схожі статті
5 «нельзя», если у вас сильные конкуренты
На традиционных рынках страны становится тесно. Компании толкаются локтями и стараются расти внутрь рынка, за счет доли конкурентов. Ключевым преимуществом становится технологичность и культура компании. Теперь не так важно сколько у вас конкурентов, а важно насколько они сильны.
читати
Українським компаніям нічого не дається легко
Шведський бізнесмен, засновник і CEO низки компаній у Західній Європі. Член Ради директорів компаній Avtech Aero та Lusitano Sports Cars. Крістер Ферлінг вже понад 30 років працює з власниками компаній, зокрема і в Україні, у межах програми Advisory Board.
читати
5 «нельзя», если у вас сильные конкуренты
На традиционных рынках страны становится тесно. Компании толкаются локтями и стараются расти внутрь рынка, за счет доли конкурентов. Ключевым преимуществом становится технологичность и культура компании. Теперь не так важно сколько у вас конкурентов, а важно насколько они сильны.
читати
Українським компаніям нічого не дається легко
Шведський бізнесмен, засновник і CEO низки компаній у Західній Європі. Член Ради директорів компаній Avtech Aero та Lusitano Sports Cars. Крістер Ферлінг вже понад 30 років працює з власниками компаній, зокрема і в Україні, у межах програми Advisory Board.
читати