Я вірю, що Україну чекає хороше, але турбулентне майбутнє.
Однією з ваших головних переваг є те, що люди готові до конкуренції. Українським компаніям нічого не дається легко, але це плюс для психології бізнесмена. Є країни, які виглядають привілейовано, адже вони мають ресурси, що забезпечили їхньому населенню високий рівень життя. Але якщо подивитися на Японію чи Німеччину, на більшість сучасних економічно розвинених країн, — вони зростали, не маючи нічого, що дісталося їм безкоштовно. Це гарний приклад і для України.
Важливо підтримати сфери, на які в майбутньому спиратиметься економіка країни. Як це зробити? Надати людям можливість конкурувати.
Все просто — чим більше конкуренції в бізнесі, тим швидше зростає ринок. Я довго працював у Білорусі й можу порівнювати. Там люди й компанії не звикли конкурувати. І це проблема країни.
Конкуренція — це найважливіша річ, яка зараз розвивається в Україні.
Звісно, попереду ще довгий шлях, адже це не автоматичний процес. Потрібно багато часу, щоб чесна конкуренція стала основою ринку, як у Європі. Але процес триває, і я вважаю, що ви будете рухатися швидше, ніж ми очікуємо.
Коли я вперше опинився у Східній Європі 10 років тому, я запитував людей, скільки у них конкурентів. Відповідь була 1-2. Зараз в Україні цей показник значно зріс.
Слабкість українського бізнесу — це пострадянський спосіб мислення.
Проблема України полягає в тому, що структура вже існує, але необхідної ментальності поки що немає. Багато компаній є проактивними, вони готові конкурувати якістю своїх товарів, але якщо подивитися на їхні принципи менеджменту — вони поки що слабкі конкуренти для європейського ринку.
Хороша новина в тому, що багато чого у вас сьогодні залежить від капіталу іноземних інвесторів. А вони будуть вимагати змін — як у компаніях, так і в країні.
Важлива річ, над якою варто працювати українським бізнесменам, — це відкритість. Я працював в Україні з власниками та топ менеджерами різних компаній. Коли я тільки приїхав, то помітив, наскільки люди відкриті, якщо говорити про особисте спілкування — наприклад, на вечірках. Але в бізнесі вони дуже закриті. Я маю на увазі вдумливу інтелектуальну відкритість, а не емоції.
Якщо ви хочете розвивати компанію, ви повинні вміти ділитися ідеями.
Якщо у мене є хороша ідея, і у вас також одна, і ми відкриті — у нас вже по дві хороші ідеї у кожного. Наразі пострадянська культура в Україні не передбачає відкритого обговорення власних ідей. Вам потрібно більше програм, де люди діляться концепціями, дивляться один на одного збоку. Для цього потрібна довіра і спільноти, які її створюють. Такі, як DYB, наприклад.
Про систему управління компанією
Управління компанією на Заході виглядає так: власники (у Швеції в 98% випадків їх декілька, а не один) обирають раду директорів, яка, у свою чергу, визначає виконавчого директора. Він формує управлінську команду. У таких компаніях відповідальність розподілена. Це сприяє високій мотивації для розвитку.
У компаніях, де одна людина займає кілька посад одночасно, розвиток відбувається в 16 разів повільніше. Таких компаній в Україні дуже багато.
Демократична децентралізована система управління сприяє розвитку та створює можливості для конкуренції на високому міжнародному рівні. Делегування — єдиний спосіб гармонійного розвитку компанії. Якщо ми розподіляємо можливості з іншими, відповідальними професіоналами, розвиток відбувається набагато швидше.
Стратегії бізнесу
Я бачив лише три стратегії у світовому бізнесі. Перша стосується сімейних компаній. Прибуток у них дуже важливий. Гроші потрібні, щоб вижити. Але ефективність або зростання не такі важливі, більше значення має задоволення, яке отримують від роботи. Таких компаній багато.
У сімейних компаніях приємно працювати, але розвитку тут не відбувається.
Наступна стратегія — модель нового покоління. Це стартапи. Ми з другом запускаємо свій бізнес, він дуже швидко «вистрілює», і ми продаємо його вигідно, у найвищій точці розвитку.
Для України це захоплююча і перспективна модель. Такі компанії хочуть купити і в США, і в Канаді, і в Європі.
Останній тип — великий бізнес. Відомі бізнес-імперії. Такі зазвичай поглинають попередній тип компаній — і це добре, тому що перед молодими людьми відкриваються нові можливості. Це хороший спосіб багато чого навчитися і заробити на наступний крок у своєму житті.
Advisory Board
Шведський проєкт DYB [Develop Your Business] запрошує прийняти участь в річній програмі DYB в форматі Advisory Board.
Тільки для власників компаній.
Це не просте навчання, а практична програма по створенню та захисту Плану стратегічного розвитку та капіталізації компанії.
На рік власники стають членами реальної Дорадчої ради один для одного. З виїзними знайомствами і робою прямо в компаніях-учасниках.
Деталі по програмі:
📞 +38096 534 64 54
Оксана Браженко
Project manager шведського напрямку DYB Ukraine